Hye Assalamualaikum semua, lama kita tak update kan. hari ni kita nak terangkan sikit mengenai corak geometri islam.
Dekorasi Islam ialah corak yang cenderung untuk mengelakkan menggunakan imej kiasan, sering menggunakan corak geometri yang telah berkembang selama berabad-abad.
Dekorasi Islam ialah corak yang cenderung untuk mengelakkan menggunakan imej kiasan, sering menggunakan corak geometri yang telah berkembang selama berabad-abad.
Reka bentuk geometri dalam seni Islam sering dibina atas
kombinasi kotak dan bulatan yang berulang, yang mungkin bertindih dan
terkeluar, seperti yang boleh dibuat oleh arabesque (yang sering digabungkan),
membentuk corak rumit dan kompleks, termasuk pelbagai tesselasi. Ini mungkin
merupakan hiasan keseluruhan, boleh membentuk rangka kerja untuk hiasan bunga
atau kaligrafi, atau mungkin berundur ke latar belakang motif lain. Kerumitan
dan pelbagai pola yang digunakan berevolusi dari bintang-bintang sederhana dan
lozenges pada abad kesembilan, menerusi pelbagai corak 6- hingga 13 mata pada
abad ke-13, dan akhirnya memasukkan juga 14- dan 16-bintang bintang pada abad
keenam belas .
Corak geometri berlaku dalam pelbagai bentuk dalam seni dan
seni bina Islam termasuk permaidani kilim, girih Parsi dan zirafah Maghribi,
muqarnas dekoratif dekoratif, skrin batu menindik jali, seramik, kulit, kaca
berwarna, kayu, dan kerja logam.
Kepentingan pola geometri Islam semakin meningkat di Barat,
di kalangan pengrajin dan artis termasuk MC Escher pada abad kedua puluh, dan
di kalangan ahli matematik dan ahli fizik termasuk Peter J. Lu dan Paul
Steinhardt yang mengklaim secara kontroversi pada tahun 2007 bahawa tilings di
Imam Darb-e kuil di Isfahan boleh menghasilkan corak kuasi-periodik seperti
tilapan Penrose.
Hiasan Islam
Seni Islam kebanyakannya menghindari imej kiasan untuk
mengelakkan menjadi objek ibadah. Corak geometri Islam berasal dari reka
bentuk yang lebih mudah digunakan dalam budaya terdahulu: Yunani, Rom, dan
Sasanian. Mereka adalah salah satu daripada tiga bentuk hiasan Islam, yang lain
adalah arabesque berdasarkan bentuk lengkung dan bentuk cawangan, dan kaligrafi
Islam; Ketiga-tiganya sering digunakan bersama-sama. Reka bentuk geometri dan
arabesques adalah bentuk corak interlace Islam.
Tujuan
Penulis seperti Keith Critchlow berhujah bahawa corak
Islam dicipta untuk memimpin penonton untuk pemahaman tentang realiti asas, dan
bukannya menjadi hiasan semata-mata, kerana para penulis hanya tertarik pada
corak yang kadang-kadang menyiratkan. David Wade menyatakan bahawa
"Kebanyakan seni Islam, sama ada dalam seni bina, keramik, tekstil atau
buku, adalah seni hiasan - yang bermaksud transformasi." Wade berhujah
bahawa matlamatnya adalah untuk transfigure, mengubah masjid "menjadi
ringan dan corak", manakala "halaman dihiasi al-Qur'an boleh menjadi
tingkap ke tak terhingga." Terhadap ini, Doris Behrens-Abouseif dalam bukunya Beauty in Arabic Culture yang "perbezaan utama" antara
pemikiran falsafah Eropah Abad Pertengahan dan dunia Islam adalah tepatnya
bahawa konsep-konsep yang baik dan indah dipisahkan dalam budaya Arab. Dia
berpendapat bahawa kecantikan, sama ada dalam puisi atau seni visual, dinikmati
"demi kepentingannya sendiri, tanpa komitmen terhadap kriteria agama atau
moral".
Pembentukan Corak
Banyak reka bentuk Islam dibina di atas dataran dan bulatan,
biasanya berulang, bertindih dan bercampur-campur untuk membentuk corak rumit
dan kompleks. Motif berulang ialah bintang berbintang 8, yang sering
dilihat di cengkaman Islam; ia diperbuat daripada dua kotak, satu berputar 45
darjah berkenaan dengan yang lain. Bentuk asas keempat ialah poligon, termasuk
pentagon dan segi lapan. Semua ini boleh digabungkan dan diperbuat semula untuk
membentuk corak rumit dengan pelbagai simetri termasuk refleksi dan putaran.
Corak sedemikian dapat dilihat sebagai tessellations matematik, yang boleh
memanjangkan tanpa batas dan dengan itu mencadangkan infiniti. Mereka
dibina pada grid yang hanya memerlukan pemerintah dan kompas untuk menarik. Artis dan pendidik Roman Verostko berhujah bahawa pembinaan seperti ini
adalah algoritma yang berkesan, menjadikan pola-pola geometrik Islam untuk seni
algoritmik moden.
Bulatan melambangkan perpaduan dan kepelbagaian, dan corak
Islam banyak ditarik bermula dengan bulatan. Sebagai contoh, hiasan masjid
abad ke-15 di Yazd, Iran didasarkan pada bulatan, dibahagi kepada enam oleh
enam bulatan di sekelilingnya, semua menyentuh di pusatnya dan masing-masing
menyentuh dua pusat jirannya untuk membentuk segi enam tetap. Atas dasar ini
dibina sebuah bintang bertintang enam yang dikelilingi oleh enam heksagon kecil
yang tidak teratur untuk membentuk corak bintang tessellating. Ini membentuk
reka bentuk asas yang digariskan berwarna putih di dinding masjid. Reka bentuk
itu, bagaimanapun, dilapisi dengan tracery yang berpotongan berwarna biru di
sekitar jubin warna lain, membentuk corak rumit yang sebahagiannya
menyembunyikan reka bentuk asal dan mendasar. Reka bentuk yang sama
membentuk logo Pusat Penyelidikan Mohammed Ali.
Salah satu pelajar Barat awal corak Islam, Ernest Hanbury
Hankin, mendefinisikan "arabesque geometris" sebagai corak yang
dibentuk "dengan bantuan garis pembinaan yang terdiri daripada poligon
yang bersentuhan." Dia melihat bahawa banyak kombinasi poligon yang
berbeza digunakan selagi ruang sisa antara poligon cukup simetris. Contohnya,
grid segi lapan segi lekapan mempunyai segi empat (sebelah yang sama dengan
segi lapan) sebagai ruang sisa. Setiap octagon adalah asas untuk bintang
8-point, seperti yang dilihat di makam Akbar, Sikandra (1605-1613). Hankin
menganggap "kemahiran para seniman Arab dalam mencari gabungan poligon
yang sesuai .. hampir mengejutkan." Beliau seterusnya mencatatkan
bahawa jika bintang berlaku di sudut, tepat seperempat itu harus ditunjukkan;
jika di sepanjang tepi, betul-betul separuh daripadanya.
Tapak Topkapı, yang dibuat di Timurid dinasti Iran pada abad
ke-15 atau awal abad ke-16, mengandungi 114 corak termasuk reka bentuk berwarna
untuk girih tilings dan muqarnas suku atau semidomes.
Ciri-ciri matematik jubin hiasan dan corak stucco istana
Alhambra di Granada, Sepanyol telah dikaji secara meluas. Sesetengah penulis
telah mendakwa pada alasan yang meragukan untuk mendapati kebanyakan atau
kesemua 17 kumpulan kertas dinding di sana. Kerajinan geometrik
Maghribi dari abad ke-14 hingga ke-19 menggunakan hanya 5 kumpulan dinding,
terutamanya p4mm dan c2mm, dengan p6mm dan p2mm sekali-sekala dan p4gm jarang;
ia mendakwa bahawa kaedah "Hasba" (ukuran) pembinaan, yang bermula
dengan n-fold rosettes, boleh menghasilkan semua 17 kumpulan.
Girih jubin dalam corak decagonal pada spandrel dari kuil Imam Darb-e |
Pembinaan pola girih di spandrel Darb-e Imam (garis kuning). Decagons
pembinaan biru, busur merah. Tali tali memotong merentasi pembinaan. |
Analisis
corak segi lapan dalam seni bina Mughal oleh Ernest Hanbury Hankin, 1925. Bintang 8-point muncul (kanan bawah) di mana garis hitam berat menyeberangi. |
Reka bentuk dua dimensi untuk dua
suku kubah muqarnas - sebagai kerang
(atas), sebagai kipas (bawah). Topkapı
Scroll, abad ke-15.
|
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_geometric_patterns
Di bawah ini saya sertakan contoh yang telah saya buat semasa proses pembelajaran di dalam kelas menggunakan adobe illustrator.
1. Membuat bulatan dengan menggunakan ellipse tool dan membuat bulatan menggunakan rectangle tool. |
2. Selepas itu buat garis pangkah antara penjuru dengan menggunakan line segment tool. |
3. Supaya tidak keliru, letakkan warna pada garis tersebut. |
4. Hasil yang telah siap sebelum di pattern kan dan di letak warna di dalamnya selepas menggunakan garis-garis. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan