Ahad, 5 November 2017

SELF-POTRAIT TYPOGRAPHY

Potret hiografi berhutang kepada sejarah seni ASCII tahun 1960-1980an. Dengan perisian pemprosesan kata, seniman ASCII terus menaip imej menggunakan dan gabungan 95 watak-watak yang boleh dicetak skema pengekodan karakter ASCII. Seni ASCII pada mulanya dibutuhkan oleh keupayaan grafik terhad komputer desktop awal, tetapi kemudiannya mendapat populariti di tengah-tengah trend untuk nostalgia. Baru-baru ini, perisian grafik telah membenarkan pereka tipografi untuk memanipulasi jenis dengan cara yang tidak mungkin sebelum ini. Walau bagaimanapun, banyak prinsip asas seni ASCII kekal dalam potret percetakan kontemporari. Huruf penuh (seperti O) masih digunakan untuk menentukan bidang sorotan, manakala aksara sempit menentukan kawasan bayang-bayang. Seperti yang sering berlaku dalam reka bentuk, satu trend yang pada awalnya diilhamkan oleh keterbatasan teknologi, telah dipelopori di belakang, dan bertambah baik semasa menguruskan untuk mengekalkan rayuan pendahulunya.

Dylan Roscover, Steven Paul Jobs, 2009.


Seperti banyak potret tipografi, imej Dylan Roscover tentang Steve Jobs bergantung kepada berat teks untuk membezakan antara nada semula jadi di wajah. Jenis menjadi tekstur. Jenis kecil, begitu baik bahawa ia tidak dapat dibaca, mengesan garis halus kulit, manakala typefaces yang lebih besar, lebih tebal digunakan untuk menunjukkan sorotan.



Walaupun persepsi awal penonton adalah imej, pada pemeriksaan yang lebih dekat, jenis ini juga menyumbang makna lisan. Huruf tidak digunakan semata-mata sebagai tekstur atau corak, tetapi juga menyumbang kepada pemahaman yang lebih besar tentang makna imej. Jenis ini berfungsi sebagai dua tujuan: bergambar dan percetakan. Dalam tafsiran bergambarnya, sebagai bayangan dan tekstur, teks itu berfungsi bersama untuk menyumbang kepada imej tunggal; tetapi membaca sebagai teks, jenis ini menyenaraikan banyak ciri-ciri watak subjek, melukis bukan hanya visual tetapi juga potret lisan Jobs.



Sekiranya kita tidak mengiktiraf subjek dengan penampilan, kapsyen dalam imej, menjejaki jambatan hidung subjek, memastikan penafsiran yang betul pada imej, yang tidak membenarkan kekaburan. Teks itu mengaitkan makna pilihan imej, memberitahu kita dengan tepat bahawa ini memang merupakan perwakilan 'Steven Paul Jobs'.


Cris Wick, Potret Lyric, 2009.


Dalam 'Potret Lirik' ini oleh Cris Wick, teduhan dari gambar kekal. Jenis ini menjadi satu siri bingkai di mana kita melihat imej. Jenis ini mendedahkan warna dan tekstur permukaan dari gambar yang sedia ada, di mana ruang antara teks menyembunyikan baki imej itu, mengubah angka ke dalam tanah.


Mehdi Saeedi, Burung Hantu Buta, c. 2003.


'The Owl Buta' Mehdi Saeedi menggunakan borang-borang tipografi untuk mencipta kontur mata, dahi, dan jambatan hidung. Jenis ini dipuji oleh inkblots dan kawasan lukisan bayang-bayang. Penambahan tanda painter tegas menegaskan bahawa imej ini bukanlah komputer yang dihasilkan. Walaupun jenis mempunyai konotasi artifak - ia kini diandaikan dihasilkan secara digital - kemasukan ketidaksempurnaan (dakwat dakwat) dan tanda berus memberitahu kami bahawa kerja ini dihasilkan dengan tangan. Dalam zaman pasca digital, penonton telah kehilangan keyakinan terhadap teknologi, dan dalam pereka yang bergantung padanya. Para penonton juga sedar bahawa kesan hebat dapat dihasilkan dengan satu klik butang tetikus, dan tidak lagi mengagumi 'sihir' digital. Ini telah mendorong kebangkitan semula tangan. Jenis penarik tangan telah meningkat dalam popularitinya, dan ketidaksempurnaan (mengingatkan kita tentang proses-proses penciptaan tradisional yang sukar dan memakan masa) telah dipeluk oleh pereka. Dalam potret ini, Saeedi membentangkan penonton dengan yang terbaik dari kedua-dua dunia. Jenisnya, dengan konturnya yang kemas, muncul digital, sementara inkblot menambah sentuhan peribadi.


Jennifer Cruz, Jenis Potret, 2009.


'Jenis Potret' Jennifer Cruz kelihatan tidak langsung ditaip, tetapi 'pemotongan', dibentuk dari jenis 'didapati' dan bukannya dicipta secara langsung dengan penggunaan papan kekunci. Di sini, jenis dicuri: dibuang dari konteks asalnya. Jenis recontextualisation ini mempunyai asal-usul dalam karya OUPLIPO (kumpulan poststrukturalis Perancis pada tahun 1960-an). OUPLIO membina teks baru sejak lama, mengiris dan menyusun semula teks sedia ada oleh pengarang lain untuk membentuk naratif baru. Dihapus dari konteks asalnya, ekstrak ini mengambil makna baru. Dalam potret ini, peristiwa yang sama berlaku. Teks lama diberikan makna bergambar yang baru. Penulis asal telah dipaksa mengorbankan pekerjaan mereka, seperti dalam penetapan baru, ia tidak lagi berfungsi sebagai naratif.



Ia bukan hanya makna lisan teks asal yang diubah atau hilang dalam potret ini. Kod juru tulis juga dipintal, dan digunakan untuk kegunaan baru. Saiz fon dan berat, biasanya digunakan untuk menunjukkan hierarki kepentingan dalam teks ditaip, sebaliknya digunakan untuk membezakan antara nada yang lebih ringan dan gelap imej.


Contoh Gambar : 






Hasil yang telah saya siapkan di dalam tugasan.













SUMBER : 
http://www.typedimage.com/portraits.html




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

STORY BOOK

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua, Topik kita pada hari ini ialah mengenai buku cerita. Kami telah ditugaskan untuk menghasilk...