Sabtu, 4 November 2017

CORAK GEOMETRI ISLAM dan CONTOH PEMBELAJARAN DI DALAM KELAS

Hye Assalamualaikum semua, lama kita tak update kan. hari ni kita nak terangkan sikit mengenai corak geometri islam.

Dekorasi Islam ialah corak yang cenderung untuk mengelakkan menggunakan imej kiasan, sering menggunakan corak geometri yang telah berkembang selama berabad-abad.

Reka bentuk geometri dalam seni Islam sering dibina atas kombinasi kotak dan bulatan yang berulang, yang mungkin bertindih dan terkeluar, seperti yang boleh dibuat oleh arabesque (yang sering digabungkan), membentuk corak rumit dan kompleks, termasuk pelbagai tesselasi. Ini mungkin merupakan hiasan keseluruhan, boleh membentuk rangka kerja untuk hiasan bunga atau kaligrafi, atau mungkin berundur ke latar belakang motif lain. Kerumitan dan pelbagai pola yang digunakan berevolusi dari bintang-bintang sederhana dan lozenges pada abad kesembilan, menerusi pelbagai corak 6- hingga 13 mata pada abad ke-13, dan akhirnya memasukkan juga 14- dan 16-bintang bintang pada abad keenam belas .

Corak geometri berlaku dalam pelbagai bentuk dalam seni dan seni bina Islam termasuk permaidani kilim, girih Parsi dan zirafah Maghribi, muqarnas dekoratif dekoratif, skrin batu menindik jali, seramik, kulit, kaca berwarna, kayu, dan kerja logam.

Kepentingan pola geometri Islam semakin meningkat di Barat, di kalangan pengrajin dan artis termasuk MC Escher pada abad kedua puluh, dan di kalangan ahli matematik dan ahli fizik termasuk Peter J. Lu dan Paul Steinhardt yang mengklaim secara kontroversi pada tahun 2007 bahawa tilings di Imam Darb-e kuil di Isfahan boleh menghasilkan corak kuasi-periodik seperti tilapan Penrose.


Hiasan Islam

Seni Islam kebanyakannya menghindari imej kiasan untuk mengelakkan menjadi objek ibadah. Corak geometri Islam berasal dari reka bentuk yang lebih mudah digunakan dalam budaya terdahulu: Yunani, Rom, dan Sasanian. Mereka adalah salah satu daripada tiga bentuk hiasan Islam, yang lain adalah arabesque berdasarkan bentuk lengkung dan bentuk cawangan, dan kaligrafi Islam; Ketiga-tiganya sering digunakan bersama-sama. Reka bentuk geometri dan arabesques adalah bentuk corak interlace Islam.

Tujuan

Penulis seperti Keith Critchlow berhujah bahawa corak Islam dicipta untuk memimpin penonton untuk pemahaman tentang realiti asas, dan bukannya menjadi hiasan semata-mata, kerana para penulis hanya tertarik pada corak yang kadang-kadang menyiratkan. David Wade menyatakan bahawa "Kebanyakan seni Islam, sama ada dalam seni bina, keramik, tekstil atau buku, adalah seni hiasan - yang bermaksud transformasi." Wade berhujah bahawa matlamatnya adalah untuk transfigure, mengubah masjid "menjadi ringan dan corak", manakala "halaman dihiasi al-Qur'an boleh menjadi tingkap ke tak terhingga." Terhadap ini, Doris Behrens-Abouseif dalam bukunya Beauty in Arabic Culture yang "perbezaan utama" antara pemikiran falsafah Eropah Abad Pertengahan dan dunia Islam adalah tepatnya bahawa konsep-konsep yang baik dan indah dipisahkan dalam budaya Arab. Dia berpendapat bahawa kecantikan, sama ada dalam puisi atau seni visual, dinikmati "demi kepentingannya sendiri, tanpa komitmen terhadap kriteria agama atau moral".

Pembentukan Corak

Banyak reka bentuk Islam dibina di atas dataran dan bulatan, biasanya berulang, bertindih dan bercampur-campur untuk membentuk corak rumit dan kompleks. Motif berulang ialah bintang berbintang 8, yang sering dilihat di cengkaman Islam; ia diperbuat daripada dua kotak, satu berputar 45 darjah berkenaan dengan yang lain. Bentuk asas keempat ialah poligon, termasuk pentagon dan segi lapan. Semua ini boleh digabungkan dan diperbuat semula untuk membentuk corak rumit dengan pelbagai simetri termasuk refleksi dan putaran. Corak sedemikian dapat dilihat sebagai tessellations matematik, yang boleh memanjangkan tanpa batas dan dengan itu mencadangkan infiniti. Mereka dibina pada grid yang hanya memerlukan pemerintah dan kompas untuk menarik. Artis dan pendidik Roman Verostko berhujah bahawa pembinaan seperti ini adalah algoritma yang berkesan, menjadikan pola-pola geometrik Islam untuk seni algoritmik moden.

Bulatan melambangkan perpaduan dan kepelbagaian, dan corak Islam banyak ditarik bermula dengan bulatan. Sebagai contoh, hiasan masjid abad ke-15 di Yazd, Iran didasarkan pada bulatan, dibahagi kepada enam oleh enam bulatan di sekelilingnya, semua menyentuh di pusatnya dan masing-masing menyentuh dua pusat jirannya untuk membentuk segi enam tetap. Atas dasar ini dibina sebuah bintang bertintang enam yang dikelilingi oleh enam heksagon kecil yang tidak teratur untuk membentuk corak bintang tessellating. Ini membentuk reka bentuk asas yang digariskan berwarna putih di dinding masjid. Reka bentuk itu, bagaimanapun, dilapisi dengan tracery yang berpotongan berwarna biru di sekitar jubin warna lain, membentuk corak rumit yang sebahagiannya menyembunyikan reka bentuk asal dan mendasar. Reka bentuk yang sama membentuk logo Pusat Penyelidikan Mohammed Ali.

Salah satu pelajar Barat awal corak Islam, Ernest Hanbury Hankin, mendefinisikan "arabesque geometris" sebagai corak yang dibentuk "dengan bantuan garis pembinaan yang terdiri daripada poligon yang bersentuhan." Dia melihat bahawa banyak kombinasi poligon yang berbeza digunakan selagi ruang sisa antara poligon cukup simetris. Contohnya, grid segi lapan segi lekapan mempunyai segi empat (sebelah yang sama dengan segi lapan) sebagai ruang sisa. Setiap octagon adalah asas untuk bintang 8-point, seperti yang dilihat di makam Akbar, Sikandra (1605-1613). Hankin menganggap "kemahiran para seniman Arab dalam mencari gabungan poligon yang sesuai .. hampir mengejutkan." Beliau seterusnya mencatatkan bahawa jika bintang berlaku di sudut, tepat seperempat itu harus ditunjukkan; jika di sepanjang tepi, betul-betul separuh daripadanya.

Tapak Topkapı, yang dibuat di Timurid dinasti Iran pada abad ke-15 atau awal abad ke-16, mengandungi 114 corak termasuk reka bentuk berwarna untuk girih tilings dan muqarnas suku atau semidomes.

Ciri-ciri matematik jubin hiasan dan corak stucco istana Alhambra di Granada, Sepanyol telah dikaji secara meluas. Sesetengah penulis telah mendakwa pada alasan yang meragukan untuk mendapati kebanyakan atau kesemua 17 kumpulan kertas dinding di sana. Kerajinan geometrik Maghribi dari abad ke-14 hingga ke-19 menggunakan hanya 5 kumpulan dinding, terutamanya p4mm dan c2mm, dengan p6mm dan p2mm sekali-sekala dan p4gm jarang; ia mendakwa bahawa kaedah "Hasba" (ukuran) pembinaan, yang bermula dengan n-fold rosettes, boleh menghasilkan semua 17 kumpulan.


Girih jubin dalam corak decagonal pada spandrel dari kuil Imam Darb-e

Pembinaan pola girih di spandrel Darb-e Imam (garis kuning). Decagons 
pembinaan biru, busur merah. Tali tali memotong 
merentasi pembinaan.
Analisis corak segi lapan dalam seni bina Mughal oleh Ernest
Hanbury Hankin, 1925. Bintang 8-point muncul (kanan bawah)
di mana garis hitam berat menyeberangi.

Reka bentuk dua dimensi untuk dua
suku kubah muqarnas - sebagai kerang
(atas), sebagai kipas (bawah). Topkapı
Scroll, abad ke-15.




SUMBER : 
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_geometric_patterns


Di bawah ini saya sertakan contoh yang telah saya buat semasa proses pembelajaran di dalam kelas menggunakan adobe illustrator.


1. Membuat bulatan dengan menggunakan ellipse tool dan membuat bulatan menggunakan rectangle tool.


2. Selepas itu buat garis pangkah antara penjuru dengan menggunakan line segment tool.
3. Supaya tidak keliru, letakkan warna pada garis tersebut.
4. Hasil yang telah siap sebelum di pattern kan dan di letak warna di dalamnya selepas menggunakan garis-garis.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

STORY BOOK

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua, Topik kita pada hari ini ialah mengenai buku cerita. Kami telah ditugaskan untuk menghasilk...